Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Lördag på intensiven

Av Hanna - 14 juni 2014 21:15

Vi vaknar tidigt på lördagen, slänger i oss frukost och beger oss upp mot intensiven.

Isak har precis vaknat och känns lite piggare idag än kvällen innan. Han sover fortfarande mycket men när han väl är vaken så känns han piggare.


Vi är hos Isak hela dagen,men undantag för när vi ska äta. Vi blir nämligen ivägkörda från avdelningen mellan 1215-1415 då barnen ska vila. Jag tror att det är till för att föräldrarna ska ta sig därifrån med och få vila lite. Jag har inga rena kläder så jag tar mig supersnabb runda till Allum för att köpa några linnen. Det är skönt att slippa sjukhusluften med,


Syrrorna på avdelningen är helt underbara. De finns till både för oss och för Isak. De lämnar aldrig rummet, utan det finns alltid någon i rummet som ser efter Isak. Det piper med jämna mellanrum och de lugnar oss då de förklarar alla ljuden. En gång i timmen är det kontroll av värden såsom puls, syresättning, EKG. Sen är det mediciner och inhalationer som gäller. Däremellan ska vi även försöka börja mata honom så smått. Vi ska börja med halva hans matmängd. Det innebär just nu 1/4, eftersom vi fått sänka matmängden med tanke på senaste tidens förkylning.


Isak är kopplad till ett gäng slangar, han får dropp, EKG och har en högflödesgrimma på sig. Utöver det får han även ett dropp med alvedon var sjätte timme som smärtlindring efter operationen.

Medicinerna som han får är "kissemedicin", alvedon och hans vanliga nexium mot refluxen. Man tar även prover med jämna mellanrum. Ett av proverna visade på att han hade ett corona-virus. Ett helt vanligt förkylningsvirus som troligtvis är det som däckat honom de senaste dagarna innan operationen.


Lördagen går och jag och Jimmy får sova själva på vår "vanliga" avdelning i natt igen. I morgon tror de att Isak ska få komma ner då sköterskorna tycker han börjar bli för pigg för att vara kvar - ett gott tecken :)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 17 februari 2016 23:00

Ojojoj, inser när jag kollar bloggen att jag inte skrivit något på flera månader..!   Vi har det bra! Isak mår bättre än på länge och det har hänt ofantligt mycket sen jag sist skrev. Jag har helt enkelt inte haft tiden, orken eller motivatio...

Av Hanna - 1 november 2015 23:33


Nu är vi ät lägen hemma! I tisdags blev Isak utskriven så nu har vi nästan varit hemma i en vecka och försökt att landa. Det var oerhört skönt att komma hem. Under tiden i Göteborg så har nog ingen av oss längtat hem egentligen, anledningarna är...

Av Hanna - 25 oktober 2015 19:13

Vi är kvar i Göteborg. Har haft permis i helgen men blir troligtvis utskrivna i början av veckan. Idag har vi hälsat på Ronald-grannarna och deras lilla T på IVA. Hon bor där sedan ett par månader så vi hälsade på där idag. Så vi hann med att pro...

Av Hanna - 19 oktober 2015 20:06


I slutet av förra veckan började man prata om hemgång för oss! Det känns väldigt märkligt, skönt med konstigt. Vi har rotat oss här på tredje våningen och har på något vis fått en skön vardag. Vi är med personer som är i liknande situationer och ma...

Av Hanna - 16 oktober 2015 00:00


Sen jag började blogga i samband med förra årets hjärtoperation och allt som hände då, så har bloggen öppnat en hel del nya dörrar och vi har fått nya vänner. Bloggen har gjort att vi har fått kontakt med Isaks MSS-kompis Siri och vårt mål är att...

Presentation


Det här är Isak, född september 2013. Isak har ett väldigt ovanligt syndrom som heter Marshall Smith Syndrome (MSS), samt hjärtfel.
Välkommen att följa Isak och resten av familjen på Isaks plats.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards